Kolo ve městě - informační web o cyklistice 

Historie bicyklů

Počátky jízdních kol

Za vynálezce jízdního kola je v současnosti považován Němec Karl Drais. Jeho první model neměl žádné pedály, které by se daly použít k pohánění kola lidskou silou. Tehdejší „cyklista“ se musel od země odrážet, podobně jako na koloběžce. Německý vynálezce však poprvé použil přední říditelné kolo, na které získal roku 1818 patentní právo. Až o 43 let později byl používaný systém vylepšen o pedály, které jsou i dnes běžně používány. Autor tohoto konceptu - Pierre Michaux jej pojmenoval jako vélocipede. V pařížské továrně následně započala průmyslová výroba těchto kol v nově vzniklé továrně Michaux & Lallemen. Právo na výrobu těchto modelů později získali i někteří angličtí podnikatelé, kteří model vylepšili o pogumování ovládacích prvků.

Vysoká kola

Koncem 19. století se rozšířila obliba vysokých kol. Jednalo se o modely s mnohem větším průměrem předního kola než zadního. Je samozřejmé, že otáčivý moment těchto bicyklů byl efektivnější, než u dříve používaných modelů. Velkým záporem však bylo riziko vážného zranění v případě pádu. Tento fakt vedl k vynálezu tricyklu, který byl složen ze dvou velkých kol a jednoho menšího, které bylo umístěno vepředu nebo vzadu. Tricykl také mohly používat dvě osoby zároveň. Až po vynálezu převodů konstruktéři zjistili, že mohou použít delší vidlice kola a sérii vhodně zvolených převodů k dosáhnutí stejné účinnosti jako u vysokých kol. Tento model si lidé brzo oblíbili a ostatní typy kol byly používány mnohem řidčeji.



Současnost bicyklů

Na začátku 20. století již používání vysokých kol prakticky naprosto vymizelo. Konstruktéři již produkovali pouze modely velmi podobné dnešním typům. Používán byl převod pomocí řetězů. Po sestrojení kola s více převody již bylo možno šlapat se stejnou frekvencí při jakémkoliv typu jízdy. Toto vylepšení bylo masově používáno od 70. let, kdy byl na trh uveden revoluční model horského kola.